Jeg - et svettedyr?

Nok en vellykket treningsdag kan markeres i kalenderen. Jeg var en anelse motløs da jeg stod som nr 19 på venteliste til dagens spinningtime, men litt over en time før den skulle begynne fikk jeg en hyggelig mail med beskjed om at jeg hadde fått plass. Jøss, det var en del avbestillinger, tenkte jeg, mens jeg hev meg rundt og pakket treningssekken i full fart. Jeg klarte å huske både sko, drikkeflaske og håndkle. Håndkleet var, som jeg har nå omsider har lært, en absolutt nødvendighet.

Jeg vet ikke hva som har skjedd, men jeg har plutselig blitt en person som svetter på trening. Ikke veldig mye, ikke på nivå med for eksempel han som satt to rekker foran meg i dag som bokstavelig talt svettet en liten dam rundt sykkelen sin (hver gang den ene reimen fra pedalen streifet nedi gulvet, laget den et lite plask som sprutet svette ut mot sidemannen - jeg var veldig takknemlig for at jeg ikke var sidemannen). Men jeg har konsekvent blitt direkte fuktig på trening de siste ukene, både på armer, håndledd, tinning og hals/nakke. Æsj. Men også yay. Jeg liker å svette. Jeg tenker på svette som at kroppen kvitter seg med ting den ikke trenger. Jeg føler meg på en måte lettere og renere (ironisk nok) etter at jeg har svettet ut litt.

Dette er altså gode greier, men jeg lurer litt på hva det kommer av. Er det fordi jeg er i så dårlig form nå? Fordi jeg veier mer enn jeg noen gang har gjort i hele mitt liv? Har det noe å gjøre med alder? All of the above? Det får jeg vel egentlig aldri svar på, men hvis jeg klarer å fortsette å trene regelmessig slik at jeg blir i bedre form igjen, kan jeg kanskje etter hvert utelukke noe. Vi får se.

Dagens spinningtime var i alle fall bra. Jeg begynner å få ganske sansen for denne instruktøren, hun som pusher og roper til oss som et beist. Hun er veldig glad i å be oss om å øke motstanden, og det er knall, for det trenger jeg. Min evne til å øke motstand hyppig og jevnlig på eget initiativ er ikke stort å skryte av. Jeg trives i komfortsonen. Jeg trenger også hennes små påminnelser om at "du klarer mer enn du tror." For det er sant. Jeg gjør jo det. Jeg er bare så forsiktig, så redd for å overanstrenge meg. Bra time, bra instruktør, og litt vondt i rumpa igjen. Det får den bare tåle.

Det blir ingen trening i morgen, for da har jeg kveldsvakt, men jeg håper på en time yoga igjen etter dagvakt på onsdag, og et eller annet etter dagvakt på torsdag. Med mindre jeg plutselig kollapser av utmattelse, da. Helsen min er uforutsigbar, så jeg prøver å ikke bli for overmodig, selv om det kjennes som om ting går ganske greit akkurat nå.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Snart 50

Aprilsnarr? Faktisk ikke.