onsdag 8. februar 2017

Ifølge egen logg er det i morgen tre uker siden jeg sist kom meg på en spinningtime, så da var det vel jaggu på tide at jeg fikk dratt på en time i dag igjen.

Spinningtimen som går på onsdager er bare 45 minutter lang, men til gjengjeld sykt intensiv, så jeg fikk kjørt meg skikkelig. Fra før av hadde jeg allerede litt vondt etter gårsdagens styrketrening, men til stor jubel og glede er ikke stølheten så ille nå som den var etter forrige styrkeøkt. Fremskritt, med andre ord. Juhu!

Dette utgjør tre treningsdager på rad. Igjen, juhu! Også i dag har jeg holdt meg innenfor rammene til Lifesum, og kan med glede rapportere at jeg IKKE løp til butikken i går kveld for å kjøpe noe jeg absolutt ikke burde kjøpe.

Altså har uken så langt vært ganske bra, så nå kan jeg ta det med ro de neste fire dagene før og etter nattevakter. Jeg gruer meg til nattevaktene. De ødelegger alt. Be for meg.

tirsdag 7. februar 2017

Litt mindre pingle

Praktiske tilfeldigheter ville ha det til at jeg ikke skulle på skolen i dag, noe som betydde at jeg kunne bli med venninnen min på enda en styrkeøkt i stedet. Yey! Det som nå har blitt en solid rutine bestående av faste styrkeøvelser er noe jeg gjerne vil fortsette å gjøre jevnlig, eller i alle fall så ofte jeg kan. Det er ikke like motiverende og gøy å gjøre dem alene, så disse mulighetene til å trene sammen med noen er gull verdt.

I dag la vi på litt mer tyngde. Benkpressen gikk plutselig opp fra 20 kg til 22.5  kg - ja, nå løfter vi faktisk stangen MED vekter på! Det er små vekter, men det er nå engang vekter, og som sagt tidligere så tar jeg enhver seier jeg kan få. Jeg er ikke kravstor i disse dager. I tillegg økte jeg vekten på øvelsen "lateral row" fra 20 kg til 27 kg. Den økningen sved skikkelig, men jeg kom i mål med alle ti repetisjoner i alle tre sett. Score! Videre klarte jeg i dag planken i et minutt - men det var ikke en imponerende flat planke, det er fremdeles på knærne (det vil det nok være en god stund fremover), og jeg klarte det bare ett av de tre settene. Babysteps. Jeg er likevel fornøyd.

Lifesum og jeg har også i dag blitt enige om hva jeg kan spise og hvor mye, og det ser ut til at tirsdag også kan loggføres som en seiersdag for både trening og kosthold. (Med mindre jeg plutselig sprekker totalt og løper til butikken i løpet av kvelden og kjøper noe jeg absolutt ikke burde kjøpe. Sånt skjer jo.)

Nå er det imidlertid en stund siden sist jeg var på spinning, så kanskje jeg burde komme meg på det igjen snart. Kanskje i morgen. Vi får se.

mandag 6. februar 2017

Ny uke, nye sjanser

Forrige uke var ikke den beste, verken når det kom til trening eller kosthold. Derfor legger jeg noen ekstra egg i kurven for denne uken i stedet, og håper jeg vil klare å holde aktiviteten oppe fram til nattevaktene begynner på torsdag.

Uken begynte i alle fall sterkt, med zumba. Jeg begynner å bli litt mer kjent med koreografien der nå, og merker at det er litt lettere å henge med på hva som skjer. Litt mindre desperat flaksing med armer i tilfeldige retninger, og i stedet en smule mer kontroll. Det er fremdeles like slitsomt, og det er jo meningen, så jeg klager ikke.

Lifesum sier jeg ligger ajour med kalorier i dag, så jeg kan ikke klage over det heller. Jeg vet resten av uken ikke vil bli like bra (nattevakter ødelegger absolutt alt), men jeg tar de seierne jeg kan få på dette tidspunktet.

lørdag 4. februar 2017

Endelig trening igjen!

Det har vært en lang uke på skolen. Jeg har druknet i arbeid med en slem programmeringsoppgave, og ettersom jeg har en eksepsjonelt dårlig forståelse for Java-programmering har dette vært usedvanlig slitsomt. Så slitsomt at etter mine lange skoledager har jeg ikke orket annet enn å komme hjem, lage middag, og kollapse på sofaen. Alle mine gode intensjoner om en uke full av trening forsvant som isen ved polene under vår globale oppvarming.

Nå er det imidlertid lørdag, jeg fikk levert inn djeveloppgaven i går kveld, og i dag hadde jeg en avtale med en venninne om å trene styrke kl 12, samme som for en uke siden. Endelig!

Også denne styrkeøkten ble skikkelig bra, ja faktisk enda bedre enn sist. For denne gangen la vi på litt (og nøkkelordet her er "litt") vekter på stanga til knebøy og markløft, i tillegg til at vi helt til slutt tok ett ekstra sett av hver øvelse. Et EKSTRA sett, folkens! Fire sett er jo en merkbar økning fra tre sett, noe både kroppen og poengsummen fra Fitocracy kunne bekrefte. Jeg våget meg også til å holde et par lette manualer da jeg gjorde utfall (det var helt jævlig, forresten), og presset meg noen sekunder ekstra i planken helt til slutt. Jeg er ganske sikker på at jeg var døden nær.

Det var tungt, og vi jobbet hardt i nesten halvannen time, men det var virkelig verdt det, og for min del var det virkelig nødvendig etter den inaktive uken jeg har hatt (hvor også middagene har vært mer preget av "trøstemat" enn "sunn mat"). Så jeg har hatt en litt kjip uke, men jeg må bare fortsette å se framover, og i dag har jeg fått gjort en god innsats.

Jeg skal innrømme at jeg hadde en liten baktanke med de ekstra settene. I kveld er det duket for tacofest hos et vennepar, og jeg ser for meg at store mengder taco vil bli inntatt i løpet av kvelden og kanskje litt ut i de senere nattetimer. Nå kan jeg kose meg med taco uten verdens dårligste samvittighet. (Selv om det beste sikkert hadde vært å porsjonert meg uansett, men det gidder jeg ikke. Ikke i dag. Det er jo lørdag!)

God helg!

lørdag 28. januar 2017

God helg!

Nå er det 8 dager siden sist, takket være en kombinasjon av nattevakter og sykdom. I løpet av forrige helg fikk jeg en brutal forkjølelse, og kom meg ikke utendørs igjen før onsdag. Deretter valgte jeg å ta det rolig et par dager, for ingenting er dummere enn å presse kroppen før den er helt klar for det. Da blir man bare syk igjen.

I går følte jeg meg imidlertid i ganske fin form igjen, så jeg avtalte en treningstime med en venninne nå i dag, tidlig på dagen. Vi dro til Fresh Fitness, hvor hun er medlem og kan ta med en venn gratis, i den tro at vi skulle dra på en styrketime med virtuell instruktør. Det viste seg å være feil, for Fresh Fitness har visst valgt å fjerne sine virtuelle gruppetimer uten å informere sine medlemmer om det eller oppdatere programmet på nettsidene sine. Ganske dårlig og uprofesjonelt, og planen gikk dermed i vasken. Heldigvis la vi raskt en ny plan, og basert på erfaringer fra tidligere styrketimer og PT-timer konstruerte vi vårt eget program med en kombinasjon av frivekter, styrkeapparater og pilatesøvelser.

Totalt holdt vi det gående i litt over en time, noe jeg synes er fantastisk bra gjort. Økten klokket inn over 1000 poeng på Fitocracy, noe som alltid er et uoffisielt mål for meg når jeg trener. Yey!

Den gode økten var dessuten nødvendig, for i går ble det noen utskeielser i form av snacks, sjokolade og drinker, og når jeg skal reise med danskebåten senere i dag, blir det nok ikke det sunneste kostholdet resten av helgen, heller. Mandag skal jeg jeg imidlertid tilbake på mine strengere rutiner, som jeg utrolig nok har klart å holde meg til de siste ukene.

Det noe strenge kostholdet de siste par ukene har hatt effekt. I går investerte jeg i en personvekt, for jeg har innsett at jeg trenger å kunne kontrollere vekten en gang i uka for å vedlikeholde motivasjonen. Jeg trenger målbare tall på at det jeg gjør faktisk fungerer, og for meg er vekten den sikreste og enkleste metoden, så nå har jeg altså en egen hjemmevekt, for første gang i mitt liv. Det var kanskje på tide. Denne vekten liker jeg allerede, for da jeg tråkket på den for første gang, kunne den fortelle meg at jeg har gått ned 3 kg i løpet av de siste to-tre ukene. (Sist jeg veiet meg var på vekta i garderoben på Colosseum, en trist og deprimerende opplevelse.) Så der fikk jeg mitt målbare bevis: Kontrollert kosthold hjelper. Å ligge unna sjokolade, kaker og snacks hver dag hjelper. Å ikke bare spise middager med et berg av ost hjelper. Hvem skulle vel tro det? :-P

Så for første gang på nesten tre år føler jeg meg nå optimistisk igjen. Håpefull. Bedre, i stedet for verre. For første gang på nesten tre år føler jeg at det har begynt å gå i riktig retning. Og det er en ganske god følelse.




fredag 20. januar 2017

Her kommer nattevaktene

Egentlig hadde jeg planlagt yoga i går, men så fikk jeg tilbud om å ta en kveldsvakt på jobben, og siden jeg desperat trenger pengene (takk til tannlegen) takket jeg ja. Altså ingen torsdagstrening, dessverre.  

Sliten og slapp og demotivert av tanken på fire jobbnetter som ligger foran meg, var det også på hengende håret at jeg kom meg på trening i dag. Da jeg først stod opp tenkte jeg at jeg ikke giddet, men et snev av dårlig samvittighet fikk meg til å likevel sjekke timelisten på mitt lokale Elixia-senter, for å se om det kanskje var noe der som kunne booste motivasjonen. Lykken sto meg bi; der fant jeg en spinningtime som begynte kl 17, tenkte at spinning burde jeg gjøre igjen (før det går så lang tid at rumpa vil drepe meg etterpå igjen), så da booket jeg den og krøp ut av sofaen litt før halv fem. 

Angret jeg på den beslutningen? Selvsagt ikke. Jeg har aldri angret på en treningsøkt jeg har gjennomført. Heller motsatt. Dette var en time med intervalltrening, og instruktøren klarte faktisk å motivere meg til å tyne meg selv utenfor komfortsonen igjen og igjen. Jeg er imponert over oss begge. 

Kostholdet har jeg fremdeles holdt i sjakk de siste par dagene. Ingen utskeielser i form av snop, snacks, kaker eller brus. Jeg er fornøyd. Faktisk så fornøyd at etter en moderat frokost, tre flasker vann og en god treningsøkt, unner jeg meg faktisk pizza til middag i dag. Og et par glass Cola Life, for jeg innså nylig at jeg har faktisk ikke drukket brus i løpet av uken, heller. Wow. Hva skjer, liksom? Hvem er jeg? 

Nå gjenstår det bare å slappe av i litt over tre timer, før jeg drar til nattevakten. Nattevakter betyr som vanlig ingen trening, så dette blir nok ukas siste innlegg, men jeg satser på å være tilbake i rutinene i løpet av neste uke igjen. 

God helg! 

torsdag 19. januar 2017

Matkontroll

Styrketrening må til, og derfor dro jeg tilbake til en gruppetime med Styrke og Core på Elixia i går. Det var den samme timen jeg var på for et par uker siden, og de 45 minuttene var like intense nå som den gang.

Timen var faktisk så intens at jeg rent glemte å skrive om den da jeg kom hjem. Jeg bare spiste middag (en halv grillet kylling med ris til) og slappet av på sofaen.

Styrke og Core dekker de fleste muskler i kroppen. Kjernemuskler, skuldre, rumpe og lår, mage, biceps og triceps - alt får gjennomgå. Og det verker, og det verker fremdeles nå, en hel dag etterpå. Men det verker på en god måte. Jeg liker å kjenne litt på treningssmerter igjen.

Kosthold har vært on point både i går og i dag. Jeg har vært streng med hva jeg har puttet i munnen, registrert alt i Lifesum, og lykkes i å holde meg under 1800 kcal totalt. Jeg har til og med klart å spise ikke bare én, men hele TO enheter frukt, hver av de siste to dagene. En banan og en appelsin. Wow. Lifesum er kjempefornøyd med dette, selv om jeg ennå ikke er helt ved målet (3 enheter daglig), så da er jeg fornøyd også.

Det føles godt å ha utrettet noe, selv om det er lite og selv om det er over kort tid. Dette er vel nemlig det nærmeste jeg har vært kontroll på godt over et år, med tanke på både trening og spesielt kosthold, så da fortjener jeg en aldri så liten klapp på skulderen. Og siden ingen andre kommer til å gi meg den, så gir jeg en til meg selv:


Avslutningsvis kan jeg informere om at jeg hadde mitt tredje besøk hos tannlegen i dag (de to første var hhv i slutten av november og midten av desember), og er nå offisielt fri for hull. Det har kostet meg en trukket tann, fire fyllinger og nesten 8000 kr, men nå er altså alt som det skal være i munnen. (Bortsett fra den tannen jeg mangler, men det får jeg ikke gjort noe med med det første.) Det største hullet gikk så dypt at det var farlig nært nervene, så tannlegen har advart om at det muligens på sikt trenger å rotfylles. Noen ganger holder det med vanlig fylling, andre ganger ikke, så det er bare å krysse fingrene og håpe på det beste. Før jeg forlot tannlegekontoret etter at vi var ferdig, avtalte jeg en ny kontroll i desember. Fra nå av skal jeg nemlig ha årlige kontroller, for aldri i livet om jeg vil gå gjennom dette (økonomiske) marerittet en gang til. Det har gått 10 år siden forrige tannlegebesøk, og det kostet meg en tann, nesten to. Jeg har lært. Håper andre kan dra nytte av min lærdom.